Dag 5, van Paracas naar Nazca, 233 km

7 mei 2016 - Nazca, Peru

We worden nog steeds vroeg wakker, de jetlag duurt langer dan verwacht, maar daardoor een heerlijke lange dag. We gaan om 7.00 uur zwemmen in de Stille Oceaan. Om 9.30 uur gaan we met de hele groep met een boot varen door het Paracas natuurreservaat, Islas Ballestas. Hier leven heel veel pelikanen, allerlei andere vogels, pinguïns en zeerobben.  Prachtige rotsformaties. In een zandduin staat een grote tekening: La Paracas candelabro, een kandelaar in de vorm van een cactus.  Deze is vanaf 20 km ver te zien.  Tot op heden is het onbekend hoe en wanneer deze tekening is gemaakt. In 1842 werd al over deze kandelaar geschreven.
Om 13.00 uur zijn wij via Huacachina naar Nazca gereden.  Huacachina  is een oase dorpje tussen hele hoge zandduinen. Als je er aan komt zie je honderden buggy's staan die je boven op de duinen kunnen brengen voor hèt uitzicht. Wij kwamen toevallig met alle auto's tegelijk in het dorp aan, hadden veel bekijks. Na wat foto's van het meertje genomen te hebben, besloten we toch maar een buggy te huren voor een korte rit de duin op. Iedereen ging mee. De eerste buggy waar we instapten, ging meteen al kapot, de chauffeur wisselde de buggy en nam ons mee voor de meest spectaculaire rit van ons leven ! Wij moesten ons allemaal heel goed aansnoeren, hoeden en petjes af. Met een enorme vaart reed hij door de duinen, croste hij recht omhoog naar de toppen om aan de andere kant weer steil naar beneden te denderen. Een 8-baan is hier niets  bij. Maar toen we eenmaal stopten om van het uitzicht te genieten, was dit absoluut spectaculair. Kortom een rit om nooit meer te vergeten.
Op weg naar Nazca, een prachtige weg door de kustwoestijn, zijn we kort gestopt bij het museum van Maria Reiche, een Duitse vrouw die 50 jaar van haar leven de Nazca lijntekeningen in de woestijn in kaart heeft gebracht en deze lijnen heeft schoongeveegd met een bezempje.
Daarna op de uitkijktoren geklommen om vanaf boven, de lijnen en tekeningen te kunnen zien.  Toen nog 10 km door naar ons hotel Majoro, een oude Haciënda.
Vanavond weer met de hele groep gegeten.
Het is vandaag onderweg meer dan 30 graden geweest.

1. Rietje Hunnekens:
    8 mei 2016
    Hoi,K en A,
    Fantastisch om zo met jullie mee te reizen! Heb zelf ook altijd veel last van jetlag
    gehad.Hotels zijn ook erg mooi.
    Rietje.
  2. Rietje Hunnekens:
    8 mei 2016
    slecht nieuws voor Kees. PSV is landskampioen geworden.
    Rietje.