Dag 28, Rio de Janeiro

30 mei 2016 - Rio de Janeiro, Brazilië

Om half 9 vindt ons laatste groeps- fotomoment plaats. Alle auto's worden voor het hotel gezet en gefotografeerd. We hebben weer veel bekijks ! Dan nemen we allemaal afscheid van onze bolides die met een trailer worden opgehaald om naar de haven gebracht te worden.
De meesten van ons gaan met de sightseeing mee, o.l.v. Hans uit Nederland.
We beginnen bij het Christusbeeld op de Corcovado = (bochelberg).  Met een Zwitserse tandradbaan gaan wij door het Atlantisch regenwoud omhoog naar naar 710 meter. Het Christusbeeld  is 38 meter hoog, waarvan de  sokkel 8 meter is en van vingertop tot vingertop is het beeld 21 meter breed. In de voet is een kleine kapel met beeld van de beschermheilige van Brazilië.  Het beeld is van cement gemaakt en is het grootste art deco beeld in de wereld. Het staat hier sinds 1931 en is toen geopend door de Paus vanuit Rome.
Dan rijden we naar het stadion van de carnavalsoptocht: Sambodromo. Hier wedijveren met carnaval alle Samba scholen om de nr 1 te worden in de carnavalsoptocht. Deze betonnen straat met tribunes voor 60.000 mensen is in 1984 gebouwd, architect Oscar Niemeyer, die aan het einde van deze 600 meter lange route een 'billen' beeld ontworpen heeft. Wij altijd maar denken dat de optochten door de straten van Rio gaan, maar nee, de optocht gaat alleen door dit stadion !
De grote wens van Kees gaat in vervulling als wij naar het bekende voetbalstadion Maracanã rijden. Hier worden de openings- en sluitingsceremonie van de Olympische Spelen gehouden.  Dit stadion is in 1950 gebouwd, ooit waren er 200.000 mensen binnen. Na renovatie is er nu nog plaats voor 80.000 mensen. Helaas mogen wij niet naar binnen.
We sluiten in stijl af met een helicoptervlucht boven Rio. Na enige vertraging vertrekken we met z'n zevenen in twee groepen. Het is al 16.15 uur en de bewolking komt binnendrijven. De vlucht is toch spectaculair en geeft ons een geweldige indruk van Rio. Wat ligt deze stad op een mooi stukje van de wereld met prachtige, brede stranden. Daar gaan Kees en ik de komende dagen zeker van genieten, het mag hier dan wel winter zijn, maar wij vinden 25-30 graden heerlijk !
Vanavond is ons afscheidsdiner in een enig restaurant Santa Teresia in de heuvels van Rio.
Morgen vertrekt de groep.

1. Ria Rijkens:
    31 mei 2016
    Wat een prachtige reis ik heb genoten van de mooie reisverhalen van jullie avontuur
    Het was een bijzondere reis en dank aan Annelies voor haar dagelijkse verhalen! Ik zal ze missen, was elke dag weer benieuwd naar het verslag. Mooi en duidelijk geschreven
    Goede terug reis en geniet van het strand
    Gr Ria
  2. Ria Rijkens:
    Goede terug reis en geniet van het strand
    Gr Ria
  3. Maud:
    31 mei 2016
    Dag Kees en Annelies Wat een bijzondere reis hebben jullie gemaakt! Zoveel verschillende landen en indrukken. Geniet van de laatste dagen in Rio.
  4. Rietje Hunnekens:
    Lieve Kees en Annelies,
    Bedankt voor de heerlijke indrukken die jullie ons gegeven hebben.
    Nu nog een foto van jullie op het strand in de nationale strandkledingdracht van Rio. Ha,ha. Goede terug vlucht.
    Harry en Rietje.
  5. Marijke schreuder:
    31 mei 2016
    Hoi Annelies, wat heb ik genoten van de verhalen en foto's van jullie reis. Jammer dat het is afgelopen , ik keek er echt naar uit .
    Nu nog even genieten van Rio en dan naar huis.

Goede reis naar huis.
  6. Kees Louwaard:
    31 mei 2016
    Bedankt voor alles (en je mooie auto staat er nog !!!)
  7. Laura en Tineke:
    Lieve Annelies en Kees,
    We hebben meegenoten... maar dan met HOOFDLETTERS!
    Groetjes ook aan Marianne en Wijbrand..... Ik heb het gevoel als of ik ze al jaren ken.
    Veilige thuisreis en tot snel xxxxx