Dag 25, van São Paulo naar Paraty, 348 km

27 mei 2016 - Paraty, Brazilië

Het reisvirus heeft toegeslagen. Na een vrije dag heeft iedereen weer zin om te vertrekken, nieuwsgierig wat en waar zo'n nieuwe reisdag ons weer gaat brengen. Wij hoeven vandaag niet heel veel kilometers te rijden, maar de geschatte reistijd is toch 10 uur, dus de oldtimers vertrekken al weer vroeg, om 7.00 uur.  Wij rijden om 8.00 uur bij het hotel weg. Na de feestdag gisteren, maken veel Brazilianen de brug, het is rustig in de stad en wij rijden in een half uur São Paulo uit !  We doorkruisen het Atlantische regenwoud en rijden naar de kust. Zodra we de Atlantische oceaan bereiken, stoppen we voor een kop koffie en een fotomomentje: na ons vertrek uit Lima aan the Pacific, bereiken wij om 10.30 uur the Atlantic !  Onze route loopt verder langs de Atlantische kust naar Paraty, we genieten van prachtige uitzichten over witte zandstranden en rijden door heel veel (rommelige) dorpjes die allemaal 2 hoge verkeersdrempels aan het begin en twee aan het einde van het dorpje hebben. De schokdempers van onze auto's worden op de proef gesteld.  Het is de hele dag bewolkt en 24 graden. Om 14.30 uur komen wij in Paraty aan. Onze Pousada Literária ligt in het autovrije centrum, prachtige locatie. Het dorpje Paraty is gesticht in 1667 en was een belangrijke doorvoerhaven voor suikerriet, goud en diamanten naar Portugal. Dit dorp met zijn  Portugese koloniale architectuur staat sinds 1966 op de Unesco lijst van werelderfgoederen.  Iedere dag, bij de getijdewisseling loopt het lage deel van het dorp onder water, de zee stroomt door de grote gaten in de muren zo de straten in. De straten zijn met hele grote keien geplaveid, dat loopt erg ongemakkelijk, maar daardoor kan het zeewater weer makkelijk wegzakken.  Vanmiddag hebben we dit oude centrum verkend. Vanavond met de hele groep in het leuke restaurant van ons hotel gegeten.
Morgen hebben we een vrije dag in Paraty.