Dag 27, van Paraty naar Rio de Janeiro, 255 km

29 mei 2016 - Rio de Janeiro, Brazilië

De eindrit, onze laatste etappe is een korte route van 255 km langs de prachtige kustweg met uitzicht op de Atlantische Oceaan, die ons brengt naar de eindbestemming Rio de Janeiro. Wij maken een tussenstop in Angra dos Reis, moet heel leuk zijn maar helaas kunnen wij dat niet zo snel ontdekken en we besluiten verderop in een baaitje aan het strand een  kokosnoot te drinken. Het is 27 graden en een beetje bewolkt. Nog 146 km naar Rio.
Rio de Janeiro, kortweg Rio heeft volgens de laatste telling ruim 6,2 miljoen inwoners, maar inclusief de favelas zijn het er zeker 10 miljoen. De stad  ligt aan een wijde baai, de Baia de Guanabara en was tot 1960 de hoofdstad van Brazilië. (Nu is Brasilia de hoofdstad). Rio de Janeiro is beroemd om zijn drukbezochte stranden, zoals Copacabana en Ipanema, het reusachtige standbeeld Christus de Verlosser, op de 710 meter hoge Corcovado. Ook is Rio bekend vanwege de vele sloppenwijken, genaamd favelas.  En natuurlijk van het uitbundige gevierde carnaval en van het voetbal.
Wij rijden rond 13.00 uur Rio binnen over een groot stuk asfalt, zonder strepen, waar 3 rijen auto's zich een weg overheen banen. Er wordt overal volop aan de weg gewerkt, wat moet er nog veel gebeuren voordat de Olympische Spelen hier gaan beginnen !
Het is een apart gevoel om met onze eigen auto door Rio heen te rijden !
Het is zondagmiddag, lunchtijd, de wegen zijn stil  maar dichterbij het centrum blijkt dat de marathon van Rio net is afgelopen en dan komen we helemaal vast te staan.
Om 14.50 uur rijden wij de  Copacabana op  en parkeren onze auto voor het Copacabana Palace hotel, de reis zit erop ! Onze auto heeft het super gedaan, de enige auto van de groep waar de monteurs geen omkijken naar hebben gehad !
De doos reserve onderdelen kan terug naar garage Kimman.
Na het inchecken gaan we aan het strand, direct tegenover het hotel, iets eten en nemen we een cocktail, zoals dat hoort op Copacabana !
Alle equipes en auto's zijn veilig aangekomen.
Vanavond hebben we met de hele groep buiten op het terras van het hotel gegeten en geproost op de goede afloop van deze mooie, bijzondere reis.

Morgen gaan wij Rio de Janeiro bekijken.