Dag 3, Lima

5 mei 2016 - Lima, Peru

Vanmorgen vroeg met z'n vieren een taxi genomen naar het oude historische centrum van de stad.  Peru heeft 30 miljoen inwoners, waarvan er 10 miljoen in Lima wonen. Lima heeft een slecht openbaar vervoer systeem. Er rijden alleen kleine bussen die van links naar rechts over de rijbanen  heen schieten.  Fietsen is (haast) onmogelijk. Dit betekent dat Lima van 's morgens vroeg tot 's avonds laat één grote file is. Het verkeer is chaos !  Verkeersregels kennen ze hier niet.
Het was een rit van 40 minuten naar het oude historische centrum. Dit oude koloniale centrum heeft een paar pleinen met prachtige gebouwen en kerken. We hebben als eerste de St. Franciso (van Assisi) kerk en de catacomben bezocht. Daar hebben we de gestapelde botten van 25.000 mensen zien liggen. Daarna naar de Plaza Mayor / Plaza de Armas gelopen waar de mooie Catedral de Lima staat en waar het regeringspaleis is.  Toen was het tijd voor koffie. Daarna door de winkelstraten naar Plaza St. Martin gewandeld.  Met de taxi terug om ons om 13.00 uur in het hotel te melden. Om 13.45 uur vertrokken we met z'n allen in een busje  naar de haven om onze auto's op te gaan halen. Na 1 1/2 uur rijden over 26 km kwamen we aan en kregen we te horen dat we ons eerst moesten gaan melden bij het hoofdkantoor van de douane. In de bus weer een half uur terug in de file.
Bij het douanekantoor moesten de eigenaren van de auto's  zich melden en kregen zij 'het carnet' , dat nodig is om met de auto over de verschillende grenzen te gaan, weer terug.
Om 16.30 uur zette de bus ons (weer) af  bij  het terrein van de douane waar oa onze auto's stonden. Het duurde nog tot 18.00 uur voor de auto's vrijgegeven werden en wij uiteindelijk weg konden rijden. In konvooi van 2x 3 auto's reden we midden in de spits dwars door de stad naar  ons hotel.  Over deze 26 km deden we  2 uur  en 15 minuten  Wij parkeerden onze auto's om 20.15 uur bij ons hotel. Wat  is Lima qua verkeer een onmogelijke stad !
Samen met Marianne en Wijbrand gegeten bij Panchetta, een vleesrestaurant om de hoek van ons hotel. Geproost met een paar glazen pisco sour, en ontzettend gelachen over de avonturen die we vandaag hebben meegemaakt.

1. Ria Rijkens:
    6 mei 2016
    Wat een avontuur Zuid Amerika is heel anders dan wij gewend zijn!
    Wij balen ook soms van de regeltjes je merkt als je op een ander continent bent het daar vaak een gaos is. Gelukkig de auto is nu beschikbaar en de reis kan nu beginnen . Even wennen aan het verkeer Nu genieten ! Oh ja bij de grenzen zal het waarschijnlijk niet heel soepel gaan (douane) Daar heb je van die mannetjes!!