Dag 13, van La Paz Bolivia naar Arica in Chili, 500 km

15 mei 2016 - Arica, Chili

Wij verlaten La Paz, een stad die eigenlijk alleen mooi is om zijn ligging.
Om 7.45 uur rijden de NL teams weg, het is 8 graden. De oldtimers hebben 45 minuten voorsprong genomen. Omdat het zondag is rijden we probleemloos de stad uit. Buiten de stad zijn er volop activiteiten langs de straat, iedereen verkoopt eten en het is hier nu bananen en mandarijnen tijd. De weg is stil en goed te rijden,  met een snelheid van  120-130 km rijden wij door het zuid Boliviaanse landschap. De aarde kleurt roze en is met groene struiken begroeid, in de verte doemen de eerste met sneeuw bedekte vulkanen op. Langs de weg staan lama's , alpaca's , schaapjes en vicunas te grazen.
Om 12.00 uur komen wij bij de grens aan waar een rij van 3 km vrachtauto's staat te wachten. Daar rijden wij maar langs op hoop van zegen. Dit is waarschijnlijk al niemandsland want de weg zit vol diepe gaten, we moeten echt slalommen.  Eenmaal bij de grens, die op 4600 meter ligt, aangekomen, krijgen we snel de stempel 'Bolivia uit'. Dan van loket naar loket met autopapieren en het gele carnet om Chili in te mogen. Iedereen is aardig en behulpzaam en Kees redt zich goed in het Spaans. Als we alle stempels hebben en Marianne en ik al onze Bolivianos in Chileense pesos hebben omgewisseld, moeten we de hele auto leeghalen, alles binnen op een band zetten en dan komen de honden onze auto's doorsnuffelen. Ja, wij komen uit Bolivia en daar draait de economie op cocaïne ! Gelukkig hebben we allebei onze 'coca' blaadjes vanmorgen weggegooid. Daar hebben we op zitten kauwen tegen hoogteziekte. (In Bolivia wordt 95% van deze coca blaadjes gebruikt voor de productie van cocaïne !!)  Om 13.00 uur waren we klaar. Toen wij wegreden kwamen de 3 oldtimers en de crew aan bij de grens. De eerst 20 km in Chili was ook weer slalommen om alle gaten te ontwijken, maar het uitzicht over de laguna is adembenemend mooi.  Van een vulkaanlandschap komen we in een moeras landschap waar flamingo's in de meertjes zitten, volop vicunas staan te grazen en daarna rijden wij de Ruta del Desierto  (woestijn route)  een zand, roze en bruinkleurig berglandschap. Het is nu 21 graden. De reis verloopt voorspoedig totdat we bij wegwerkzaamheden in de bergen aankomen en anderhalf uur moeten wachten. Over een eenbaansweg rijden we de berg af een dal in wat omgeven wordt door hele hoge zandduinen. Het begin van de Atacama woestijn.
Om 17.00 uur komen we bij ons hotel in Arica aan. Twee andere teams volgen 10 minuten later en om 18.00 uur is iedereen binnen. Vanavond met elkaar gegeten in het hotel. Morgen staat er een lange rit op het programma door de Atacama woestijn.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

1. Kees Louwaard:
    16 mei 2016
    Vandaag, 2e Pinksterdag, in alle rust 1t/m13 gelezen en ik beleef de reis bijna in het echt mee. Het is genieten van het mooie opschrijven. Ook de foto,s zijn geweldig. Groet van Ritha en Kees en blijf gezond !!!
  2. Elsa tol:
    17 mei 2016
    Wat een belevenissen toch,mooi dat Kees zich zo goed verstaanbaar kan maken met z'n Spaans haha.Wij zitten op dit moment 4 dagen in Antwerpen,gekregen van de kinderen voor ons 25 jarig huwelijk.We genieten enorm.Heel veel plezier en rij voorzichtig gr Elsa.