Dag 10, van Puno in Peru naar Huatajata in Bolivia, 203 km

12 mei 2016 - Huatajata, Bolivia

Vandaag werden we wakker aan het Titicaca meer in Peru, hebben we gevaren over het Titicacameer, zijn 200 km langs het meer gereden en vervolgens met de auto's op vlotten het meer overgestoken en we slapen vanavond ook weer aan het Titicacameer maar nu in Bolivia.
Titicacameer meer:
Het hoogste commercieel bevaarbare meer ter wereld.  Door het meer loopt de grens van Peru - Bolivia. De Peruanen zeggen dat 60% Peru is en 40% Bolivia. Het meer ligt op 3809 meter boven zeeniveau en is  8560 km2 groot. Het water is van 6-7 tot maximaal 15 graden en het waterniveau is variabel. Er liggen 35 eilanden in het meer en aan de Peruaanse kant ook nog eens 87 van riet gevlochten drijvende eilandjes van de Ouros Indianen.Deze Indianen zijn ooit voor de Inca's hierheen gevlucht. Op één eilandje wonen 5-7 families, ongeveer 25 mensen. Deze indianen leven van visserij en toerisme. Wij gaan vanmorgen met een boot 7 families op een eilandje  bezoeken.  Daarna rijden we om 12.00 uur naar Bolivia.
Het is prachtig weer, onbewolkt, 17 graden.
Om 13.45 uur kwamen we bij grensovergang aan, eerst Peru uit en toen Bolivia in. Dat ging op z'n zuid Amerikaans.  Heel veel stempels later reden we met ook nog een uur tijdsverschil om 17.30 uur weg, het heeft 2 1/2 uur geduurd nu nog 72 km naar het hotel.
In het plaatsje Copacabana Bolivia werden onze auto's voor de kathedraal met bloemen versierd en door de priester gezegend. Daarna nog een mooie tocht door de bergen met als hoogste punt  4200 meter  met uitzichten over het meer en besneeuwde bergen, prachtig ! Het was net donker toen wij om 18.45 uur de oversteek maakten op houten vlotten, 2 auto's per vlot en de oversteek duurde 20 minuten.
Om 19.45 uur kwamen we aan in ons hotel Inca Utama in Huatajata aan het Titicacameer.  Met de groep samen gegeten, forel uit het Titicacameer.
Morgen 87 km rijden naar La Paz.