Dag 8, Machu Picchu

10 mei 2016 - Cuzco, Peru

Vandaag naar Machu Picchu.  Om 10.00 uur opgehaald door een bus die ons in 40 minuten naar het station bracht. In een luxe trein 'Incarail' met een heerlijke lunch in    1 1/2 uur door het dal van  de Urubamba rivier naar Machu Picchu village gereden.  Een toeristisch dorpje van waaruit bussen af en aan over een onverhard bergweggetje in een half uur naar Machu Picchu rijden.
Machu Picchu = oude berg, is de verborgen Inca stad die in 1911 per toeval door Hiram Bingham is ontdekt, volledig overwoekerd. De locale boeren hadden hem gewezen op deze nederzetting op 2400 meter die zij Machu Picchu noemden. Hiram Bingham  was professor aan de Yale University en deze gingen zijn project samen met National Geographic sponseren. In 1948 is Machu Picchu geopend voor het publiek. Van deze stad die gebouwd is rond 1450 is 60% nog origineel, 30% is gerestaureerd en 10% is verwoest. Iedere gids schijnt iets anders te vertellen, maar volgens onze gids woonden hier naar schatting 400 mensen en er stonden ongeveer 115 gebouwen; huizen, scholen en tempels. Er was landbouw en veeteelt (lama's) op de meer dan 1200 terrassen. De terrassen waren er ook om de erosie te stoppen.

Op de terugreis in de trein genoten van een heerlijk diner met bijpassende wijnen.
Om 21.30 uur waren we weer terug in het hotel.
Wat een indrukwekkende dag !
Morgen vertrekken we naar Puno een plaats aan de oever van het Titicacameer.

1. Rietje Hunnekens:
    11 mei 2016
    Wat een prachtige dag.En wat een prachtige trein. Zo kan het dus ook!
    En wat passen deze twee echtparen goed bij elkaar.Kijken elke dag uit naar jullie verslag.
    Harry en Rietje.
  2. Lucie Kuypers:
    11 mei 2016
    Hi Annelies en Kees, bedankt voor de dagelijkse zeer interessante reisverslagen en de schitterende iPhone 6s foto's ! Heb Q'enco even gegoogeld en toen zag ik op een foto de Machu Picchu (dat betekent overigens ook Mannelijke Piek.......) in het klein. Wat een stenen-gesjouw destijds zeg! Hoe hebben ze het inderdaad voor elkaar gekregen. >Duizenden mannetjes en lama's (?) aan het werk geweest. Zwoegen en zweten tot de zoveelste macht.
    Wat heerlijk, dat jullie het zo naar je zin hebben en dat het klikt met jullie toergenoten. De hotels klinken niet slecht!!! Ga zo door! Veel groetjes, Lucie
  3. Allard Jongsma:
    11 mei 2016
    Bravo voor de prachtige fotos. Ik krijg er echt weer zin in om ook zo een mooie reis te maken. Geniet ze y saludos.