Dag 16, van San Pedro de Atacama Chili naar Salto in Argentinië, 568 km

18 mei 2016 - Salta, Argentinië

Vincent zit in het vliegtuig terug naar NL en Damiaan, de nieuwe monteur is gisterenavond ingevlogen.
Wij verlaten allemaal tegelijk om 7.00 uur het hotel, want het belooft een lange dag te worden. Het ontbijt wordt dan nog niet geserveerd, alle auto's krijgen een pakketje mee. Het is 0 graden.  Nog geen kwartier na ons vertrek komen we voor een slagboom te staan, de weg is afgesloten vanwege sneeuwval in de bergen !  Achteraf blijkt dat de Paso Jama, de hoogste bergpas  van de Andes 2 dagen is dicht geweest.
Na 45 minuten wachten, mogen wij onze reis hervatten.
Geja de fotograaf rijdt vandaag met ons mee, vanuit onze auto worden er heel veel foto's gemaakt !  De natuur is zo overweldigend mooi, dat is niet in fotobeelden vast te leggen. De contrasten in natuur die wij vandaag hebben gezien, zijn onbeschrijfelijk.
Wij rijden door de sneeuw over de Jama pas en al snel komen we bij de grensovergang van Argentinië aan. In slechts 45 minuten zijn wij allemaal de grens gepasseerd. Om 10.30 uur rijden we bij een temperatuur van 7 graden Argentinië binnen waar het dan 11.30 uur is en we worden verwelkomd door een kudde lama's. Waar hebben we die eerder gezien ??
Wij gaan weer over grote hoogtes, 4500-4800 meter, het hoogste punt van onze reis.  Onderweg zien we heel veel vicuñas lopen. Dan zien we in de verte de spierwitte zoutvlaktes spiegelen in de zon. We steken midden door de Salinas Grande, de grote zoutvlakte, dit is natuurlijk hèt fotomoment !! Wij rijden met de auto's de zoutvlakte op, het lijkt wel of we op een bevroren meer staan. Bij het wegrijden krijgt de Volvo van de crew een lekke band, helemaal aan flarden gereden ! Damiaan z'n eerste klus !
Dan vervolgen we onze weg door een adembenemend landschap vol prachtige kleuren; roze, paars, groen, geel, zand, bruin. We houden niet op met foto's maken.
In het plaatsje Purmamarca stoppen we voor een kleine lunch en gaan we de Chileense pesos omwisselen voor de Argentijnse pesos. Een enig plaatsje met allemaal leuke, kleurige winkeltjes en marktjes. Nu nog 175 km naar Salta.
70 km voor Salta rijden we door een tropisch regenwoud, in de regen ! Een lange bochtige bergweg naar Salta toe. Om 19.15 uur checkten we in. We zijn 11 uur onderweg geweest, maar dit is absoluut een van de mooiste reisdagen ! Vanavond hebben we allemaal onze eerste Argentijnse steak gegeten met een glas Malbec.
Morgen een vrije dag in Salta.

1. Rietje Hunnekens:
    19 mei 2016
    Beste mensen,
    Wat een natuurschoon in Argentinië.Geen wonder dat uit dit land een mooie koningin komt.
    Genieten!!!.Alles verder goed met jullie.
    Harry en Rietje.
  2. Yvonne Hoopman:
    19 mei 2016
    Lieve Annelies en Kees,
    Wat een spannende reis! Jouw blog, Annelies, neemt je helemaal mee in de mooie en avontuurlijke momenten die jullie beleven. En dan die prachtige foto's. Heel veel plezier nog! Liefs Willem en Yvonne